Dutch Baroque legt zich toe op muziek uit de 17e en 18e eeuw.
Dutch Baroque legt zich toe op muziek uit de 17e en 18e eeuw. (Foto: )

Dutch Baroque presenteert eerste uitvoering Matthäus Passion

Ingezonden

Dutch Baroque presenteert in maart de eerste uitvoering van een nog niet uitgegeven reconstructie van de Matthäus Passion van J.S. Bach. Artistiek leider Gerard de Wit baseert zich hierbij op een unieke hervonden bron.

ZWIJNDRECHT - Deze historische bron klinkt in detail iets anders dan de versie die jaarlijks overal te horen is, maar het meesterwerk van Bach zal nog even indrukwekkend en ontroerend zijn. De Matthäus Passion wordt door Dutch Baroque uitgevoerd op 30 maart in de Oude Kerk in Zwijndrecht. Tot op de dag van vandaag bestaat er onduidelijkheid wanneer Johann Sebastian Bach de eerste versie van zijn Matthäus Passion heeft uitgevoerd: in 1727 of 1729. De partituren hiervan zijn echter niet overgeleverd. In de bron die Gerard de Wit heeft geraadpleegd is er echter geen sprake van dubbelkorigheid zoals dat in de uitvoeringen van de laatste decennia gebruikelijk is.
Gerard de Wit: "Ik kijk er erg naar uit om in deze fase van het reconstructieproces deze unieke versie in twee prachtige oude kerken uit te voeren. Het publiek zal door het luisteren naar deze versie van het meesterwerk de ontstaanschronologie begrijpen". De concerten in maart zijn onderdeel van het reconstructieproces en dienen als eerste uitvoering. In 2020 volgt een grotere tournee en zal er een definitieve uitgave van de nieuwe partituur plaatsvinden. Uitvoerenden: Elisabeth Hetherington (sopraan), Oscar Verhaar (alt), Jasper Dijkstra (tenor), Jonathon Adams (bas), Noël Casteleyn (bas), Dutch Baroque Orchestra, Dutch Baroque Vocal Consort en de Dutch Baroque Junior Singers onder leiding van Gerard de Wit.

Dutch Baroque

Dutch Baroque werd opgericht in 2014 door Gerard de Wit en legt zich toe op muziek uit de 17e en 18e eeuw. Voor Gerard de Wit, die het pionierswerk van zijn voormalig leraar Ton Koopman een duidelijk vervolg geeft, staat de vitale uitvoeringspraktijk van oude muziek voorop, uitgevoerd door gespecialiseerde professionele topmusici. De muziek wordt in zijn authentieke staat door De Wit opnieuw bekeken en geïnterpreteerd. Welke muziek er ook op de lessenaar staat en of hij nu orgel of klavecimbel speelt of dirigeert: de aanpak van Gerard de Wit en zijn aanstekelijke, dynamische presentatie zijn kenmerkend. Na de succesvolle uitvoeringen van de Johannes Passion en de Hohe Messe in 2018, volgt nu de Matthäus Passion.

Meer berichten