Ansichtkaart van de pas geopende Koninginneweg. Hier ging men de snelweg en verderop het spoor onderdoor. (FOTO:Collectie HVZ)
Ansichtkaart van de pas geopende Koninginneweg. Hier ging men de snelweg en verderop het spoor onderdoor. (FOTO:Collectie HVZ) (Foto: )

Koninginneweg: dé verkeersader

De Koninginneweg is misschien wel de bekendste en drukste autoweg van Zwijndrecht. Dagelijks rijden er duizenden auto's overheen.

door Maurice de Jongh

Ook bij de lokale politiek is de Koninginneweg regelmatig gesprek van onderwerp. Moet de weg op de schop? Moet er meer ruimte komen voor bussen? En wat voor soort woningen passen op deze locatie? Op die manier is de Koninginneweg wellicht ook de meest besproken autoweg van Zwijndrecht.

Al voor de Tweede Wereldoorlog kwam men tot de conclusie dat de bestaande verbindingswegen niet langer voldeden. In de jaren vijftig werden eerder gemaakte plannen uit de ijskast gehaald. Vooral nu het bouwgeweld in Zwijndrecht had toegeslagen, moest er een nieuwe verkeersader komen, die de Lindtsedijk en de Ringdijk met elkaar verbond. Door de Burgemeester Doornlaan ter hoogte van de Prins Bernhardstraat af te splitsen en vervolgens door te trekken tot het spoor werd een begin gemaakt. Dit gedeelte kreeg de naam Koniginneweg-'C', oftewel Koninginneweg-centrum. Een aandenken aan deze tijd is te vinden op de hoek van de Koninginneweg en de Jan Steenstraat. Hier is op de gevel van een woonhuis een straatbord met de naam Koninginneweg-C gespijkerd. Voorbij het spoor kreeg de Koninginneweg de toevoeging 'KA' (Kort-Ambacht).
Ook richting Hendrik-Ido-Ambacht werd de Koninginneweg vanaf de Rotterdamseweg verlengd. Deze weg kreeg de weinig creatieve naam: 'de verlengde Koninginneweg'. Tegenwoordig heet alleen het gedeelte tussen Rotterdamseweg en het spoorwegviaduct nog Koninginneweg. De overige stukken hebben namen van oud-burgemeesters gekregen. Denk maar aan de Burgemeester Doumaweg, de Burgemeester Slobbelaan en de Burgemeester Van 't Hoffweg. Maar oorspronkelijk heette dit dus allemaal de Koninginneweg.
In 1956 was de nieuwe verkeersader gereed voor gebruik. De aanleg had veel voeten in de aarde gehad: zo lag er een tunnel onder de snelweg, liep er een viaduct onder de spoorlijn en waren er een tweetal grootstedelijke rotondes aangelegd. Ter gelegenheid van de opening op 2 oktober 1956 werd de weg, evenals aangrenzende bebouwing en waterpartijen een week lang verlicht. Daarnaast organiseerde men een tunnel-rit, waar fietsers, auto's en andere voertuigen aan konden deelnemen. Dat deze nieuwe weg de toekomst had, zagen ook diverse instellingen. In de jaren die volgden, werden langs de weg meerdere kerken gebouwd, evenals de huishoudschool, het postkantoor, een jongerencentrum en een winkelcentrum. Verderop kwam ook een tankstation en een nieuwe brandweerkazerne. Hoewel veel van die gebouwen alweer tegen de vlakte zijn gegaan, is de Koninginneweg nog steeds van groot belang voor deze gemeente.
De Vergulde Swaen, Rotterdamseweg 53-55, 3332 AC Zwijndrecht, tel. 078-6125681.

www.swaen.org

Meer berichten